تکنولوژی

معرفی و برسی انواع سیم بکسل

برسی انواع سیم بکسل

سیم بکسل در واقع یک نوع طناب فولادی است که از ترکیب سه جزء مهم مانند مغزی، لایه های سیم و رشته سیم اصلی تشکیل شده است. در گذشته قبل از اختراع انواع سیم بکسل از طناب های محکم یا زنجیر های فلزی برای بالا بردن و  جابجایی بار  در صنایع مختلف استفاده می شد. اما به مرور زمان به دلیل مقاوم نبودن طناب­ها از انواع سیم بکسل استفاده شد.در این مقاله، به معرفی و برسی انواع سیم بکسل مختلف پرداخته می‌شود.

کارایی انواع سیم بکسل

تنوع سیم بکسل بسیار زیاد است، در بیشتر مکان هایی که نیاز به جابه جایی و یا لیفتینگ باشد از سیم بکسل بیشتر استفاده می شود. نقش اصلی سیم بکسل برای کنترل و نگهداری بار است، به همین دلیل از آن  بیشتر در صنعت معدن و حمل و جابجایی اقلام سنگین استفاده می­شود. همچنین از سیم بکسل در صنایع مختلف مانند برق، ساخت سد، کشتی رانی، پتروشیمی و نفت، آسانسور  و… بهره می­برند.

قسمت های اصلی سیم بکسل

  • مفتول­ها: که به دور استند ایپیچیده می­شوند. . بیشتر از آهن، فولاد های ضدزنگ و یا برنز برای ساخت مفتول در سیم بکسل استفاده می کنند.
  • استرند: این بخش هم قسمتی از سیم بکسل به شکل مارپیچ است که به دور هسته اصلی تابیده می شود.
  •  هسته اصلی یا مغزی: به عنوان بخش اصلی و مهم در سیم بکسل محسوب می شود.

انواع سیم بکسل

سیم بکسل ها با توجه به فاکتور های مختلفی مانند: جنس، کاربرد و سایز دسته بندی می شود. به طور کلی انواع سیم بکسل شامل سیم بکسل آسانسور، سیم بکسل جرثقیل و یا حفاری، سیم بکسل افشان، سیم بکسل گالوانیزه، سیم بکسل های معمولی، سیم بکسل مهاری، سیم بکسل های استیل وجود دارند.

سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل آسانسور یک نوع سیستم کابل کشی است که برای حرکت آسانسور استفاده می‌شود. این سیستم از یک یا چند سیم بکسل (همچون سیم‌های فولادی) تشکیل شده است که به صورت عمودی از بالا به پایین و از پایین به بالا کشیده می‌شود. سیم بکسل به قسمت بالای آسانسور متصل شده و از طریق چرخ‌ هایی که در مکان ‌های مختلف آسانسور نصب شده‌اند، به صورت منظم و هماهنگ حرکت می‌کند. از ویژگی‌های مثبت سیم بکسل آسانسور می‌توان به دقت بالا، حرکت نرم و پایدار، ایمنی بالا و انعطاف پذیری در طول سیم بکسل اشاره کرد.

سیم بکسل جرثقیل و یا حفاری

 در جرثقیل، سیم بکسل به بار متصل شده و از طریق چرخ‌ها و مکانیزم‌های دیگر به صورت منظم حرکت می‌کند تا بار را بالا یا پایین ببرد. همینطور در جرثقیل و حفاری به دلیل قدرت کشش بالا، انعطاف پذیری، دوام و مقاومت در برابر فشار و کشش استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط: وینچ برقی، وینچ برقی تک فاز

سیم بکسل های گالوانیزه

سیم گالوانیزه، سیم هایی هستند که با استفاده از فرآیند گالوانیزه‌سازی تولید شده‌اند. فرآیند گالوانیزه‌سازی به معنای پوشش دادن سطح فلزی با یک لایه از  آلیاژ روی است که به عنوان لایه محافظ در برابر خوردگی و زنگ زدگی عمل می‌کند. به علاوه، سیم بکسل‌های گالوانیزه به دلیل ویژگی‌های خود، مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی نامساعد مانند رطوبت و تغییرات دما دارند.

سیم بکسل های معمولی

از فلزاتی مانند فولاد، آلومینیوم یا مس تولید می‌شوند. این سیم بکسل‌ها معمولاً بدون پوشش هستند یا پوشش کمی دارند و به عنوان یک سیم بکسل عادی استفاده می‌شوند. سیم بکسل‌های معمولی به عنوان یک وسیله تقویت کابل‌ها، ساخت و تعمیرات ساختمان و استفاده در ابزارهای دستی و ماشین‌آلات استفاده می‌شوند.

مطالب مرتبط: وینچ برقی، وینچ برقی تک فاز

سیم بکسل مهاری

این نوع سیم بکسل از رشته‌های فولادی یا فولاد ضدزنگ تشکیل شده است که بافت خاصی دارد که آن را برای کاربردهای خاص مناسب می‌کند. معمولاً دارای استحکام بالا، انعطاف پذیری مناسب و مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی است. این ویژگی‌ها، آن را برای استفاده در مواردی مانند مهاربندهای بالابری ساختمانی، کشتی‌سازی، صنایع نفت و گاز و معدن مناسب می‌کند.

سخن آخر

به طور خلاصه، مقاله حاضر به بررسی انواع سیم بکسل‌ مختلف پرداخت و ویژگی‌ها و مزایا و معایب هرکدام را بررسی کرد. در این مقاله، ما با انواع کلاسیک سیم بکسل آشنا شدیم. هر نوع سیم بکسل دارای ویژگی‌ها و مزایا و معایب منحصر به فرد خود است و بسته به نیازهای شما، باید یکی را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *